Zero-emissie staat centraal op ReinigingsDemoDagen2019

17 juni, 2019

De zoektocht naar alternatieve brandstoffen is ook binnen de reinigingswereld volop aan de gang. Een groeiend aantal partijen biedt hiervoor inmiddels slimme en schone oplossingen, zo bleek tijdens de ReinigingsDemoDagen (RDD) 2019 bij het Nationaal Militair Museum in Soest.

Maar liefst 2.750 bezoekers vonden op 5 & 6 juni de weg naar de RDD. Tien procent meer dan de vorige editie in 2017. Het succes is niet alleen gelegen in de bijzondere locatie, maar bovenal in de laagdrempeligheid van de beurs. De RDD is een beurs die sinds jaar en dag een brede samenstelling van bezoekers kent. Niet alleen ondernemers, maar ook overheden, (lokale) politici en werknemers zijn volop aanwezig om zich te laten informeren op dé beurs voor de reinigings- en afval branche waarbij alle maatschappelijke trends en innovaties onder één ‘dak’ zijn te zien

Kennissessies
Naast 88 exposanten was er ook ruimte voor kennissessies. Op dag 1 stond de overgang naar zero emissie op het programma, op dag 2 ging men in op innovaties in gladheidsbestrijding.

Bij de alternatieve brandstoffen ging Rijkswaterstaat nader in op de stand van zaken rondom het ‘Convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche’. Een convenant waarvan het initiatief 2 jaar geleden op de 2017-editie van de ReinigingsDemoDagen werd genomen. Sinds maart dit jaar hebben 11 aanvullende publieke en private partijen zich gecommitteerd en 6 nieuwe partijen hebben de intentie uitgesproken zich aan te sluiten.

Dat de aandrijving van de toekomst elektrisch is, bleek eveneens uit het betoog van VDL Translift, producent van zijladers en kraanvoertuigen. Naast dat ze inmiddels voor 2019 en 2020 respectievelijk 500 en 700 elektrische bussen gaan produceren, loopt er in het kader van DKTI project (Demonstratie Klimaattechnologieën en- Innovaties in Transport) een pilot met elektrische kraanvoertuigen en 2 elektrische zijladers.

Prof. Dr. Ad van Wijk van de TU Delft liet er geen twijfel over bestaan dat waterstof de groene brandstof voor de toekomst is: het wordt goedkoop, is goedkoop te vervoeren en goedkoop op te slaan. Ons netwerk van aardgasleidingen is erg geschikt voor transport van waterstof, dat bijvoorbeeld via zonne-energie in het buitenland wordt opgewekt. De zoutkoepels, waar nu aardgas in wordt opgeslagen, kunnen dienst doen voor de opslag van waterstof. Scania liet in de persoon van Hans Binnendijk weten dat we voor de overgangsfase wel realistisch moeten blijven. Een type brandstof die in één klap alle problemen en transportuitdagingen oplost is voorlopig een illusie, oordeelde hij. ‘Er zullen altijd verschillende brandstoffen nodig zijn, afhankelijk van de inzet en transportbehoefte.’

Op dag 2 lieten Joost Sterenborg (Aebi Schmidt) en Hillebrand Breuker (Provincie Noord-Holland) zien dat er in gladheidsbestrijding veel winst te behalen is door het gebruik van data en circulaire concepten. Waarbij het Grass2Grit-initiatief (waarbij sap van bermgras wordt ingezet voor het bestrijden van gladheid) van de tweede spreker indruk maakte door een realistisch concept neer te zetten dat op meerdere fronten het milieu dient.


Tot ziens

in 2021!

Aanmelden nieuwsbrief

Follow us